Παρασκευή 20 Αυγούστου 2021

The five holy and miracle-working Virgin Martyrs of Argyroupoli, Rethymnon, Crete


 
Photos from here

Translation from Greek A.N. (Greek text after the English)

The Holy Five Virgin Martyrs were five ascetics, who came from the ancient city of Lappa in Crete, where the village of Argyroupoli in the municipality of Rethymno is located today. 

They lived ascetically, according to the way of life of the men and the women ascetics of the Orthodox Church, within the area of ​​the ancient Greco-Roman cemetery, where preserved to this day are their 'cells' (five rooms carved into the rock) as well as their tomb, from which holy water springs forth from time to time. Their tomb has been covered by a tiny chapel constructed in their honor by Christians, many centuries ago.


The saints were martyred - that is, they were brutally murdered for their faith - probably by the Arab conquerors of Crete shortly after 828 AD, the year of the destruction of Lappa. Francesco Barozzi, a writer of Venetian descent born in the nearby village of Agios Konstantinos in the 16th century (the era of the Venetian rule in Crete), wrote in a book in 1577 that they were martyred "after the destruction of the city" - a reference that points to the above period. 

The church of the Holy Five Virgins is one of the most important holy sites for the Christians of Rethymnon and is mentioned by many Greek and foreign writers (Cretans and visitors to Crete), at least since 1416. There is another chapel in their honor, in the village of Myloi (mills) located in the gorge near Chromonastiri. Given that both the Mills and Argyroupoli had important watermills, the saints may have been considered patrons of mills and millers. Besides, there are many testimonies about appearances and miracles by the five saints, and a number of families over a large area of many villages around Argyroupoli have given their children the names of some of those saints.

 

This holy icon was created at Holy Mount Athos in 1882

Tradition has it that the saints were put to death on Holy Tuesday (the Tuesday of the Holy Week, prior to Easter Sunday), but because saints of Orthodoxy are not commemorated during the Holy Week out of respect for the greater solemnity of those days, Christians honor their memory on the Tuesday after Easter Sunday - although In Argyroupoli during recent years, their commemoration has been transferred to the Saturday following Easter Sunday. The local breeders of the area bring their sheep to be blessed by the priests, and, after the Divine Liturgy, they offer milk and cheese to the churchgoers. The Temple of the Mills continues to this day to commemorate the saints on the Tuesday after Easter Sunday.

The names of the saints as noted by Barozzi, are: Thecla, Martha, Rhodiona, Mariamna and Aneim. However, for about 150 years now, their names have been confirmed as: Thecla, Martha, Maria, Mariamna and Ennatha, upon the influence of the biography of the Holy Five Canonical Virgins from Persia, who martyred around 340 AD. and are commemorated on the 9th of June. 



Οι αγίες και θαυματουργές Πέντε Παρθενομάρτυρες της Αργυρούπολης Ρεθύμνου

 

Εικ. από το αγιογραφείο της Ιεράς Μονής Σωτήρος Χριστού Κουμπέ Ρεθύμνου

Οι αγίες Πέντε Παρθενομάρτυρες είναι πέντε ασκήτριες, που κατάγονταν από την αρχαία πόλη Λάππα της Κρήτης, στο χώρο της οποίας βρίσκεται σήμερα το χωριό Αργυρούπολη του δήμου Ρεθύμνου. Έζησαν ασκητικά, σύμφωνα με τον τρόπο ζωής των ασκητών και ασκητριών της Ορθόδοξης Εκκλησίας, στο χώρο του αρχαίου ελληνορωμαϊκού νεκροταφείου, στον οποίο διασώζονται μέχρι σήμερα τα «κελιά» τους (πέντε δωμάτια λαξεμένα στο βράχο) και ο τάφος τους, από τον οποίο κατά καιρούς αναβλύζει αγίασμα (ιερό ύδωρ). Ο τάφος τους έχει καλυφθεί από έναν μικρό ναό, που οικοδόμησαν προς τιμήν τους οι χριστιανοί, πολλούς αιώνες πριν από σήμερα.

Οι αγίες μαρτύρησαν, δηλαδή θανατώθηκαν για την πίστη τους, μάλλον από τους Άραβες κατακτητές της Κρήτης λίγο μετά το 828 μ.Χ., έτος καταστροφής της Λάππας. Ο Francesco Barozzi, συγγραφέας ενετικής καταγωγής, που γεννήθηκε στο κοντινό χωριό Άγιος Κωνσταντίνος τον 16ο αιώνα (εποχή της κυριαρχίας των Ενετών στην Κρήτη), γράφει σε βιβλίο του 1577 ότι μαρτύρησαν «μετά την καταστροφή της πόλης», αναφορά που παραπέμπει στην ανωτέρω χρονική περίοδο.

 
Λεπτομέρεια από την εικόνα των πέντε αγίων που βρίσκεται στους Μύλους (Ιω. Σταθάκης, 1908)

Ο ναός των αγίων Πέντε Παρθένων είναι ένα από τα σημαντικότερα ιερά μέρη των χριστιανών του Ρεθύμνου και γράφουν γι’ αυτόν αρκετοί Έλληνες και ξένοι συγγραφείς (Κρήτες και επισκέπτες στην Κρήτη) τουλάχιστον από το 1416. Υπάρχει άλλος ένας ναός προς τιμήν τους, στο χωριό Μύλοι (μέσα στο φαράγγι), κοντά στο Χρωμοναστήρι. Επειδή και οι Μύλοι και η Αργυρούπολη είχαν σημαντικούς νερόμυλους, ίσως οι αγίες εθεωρούντο προστάτιδες των μύλων και των μυλωνάδων. Εξάλλου υπάρχουν πολλές μαρτυρίες για εμφανίσεις και θαύματα των πέντε αγίων και αρκετές οικογένειες, σε μια μεγάλη περιοχή, με πολλά χωριά, γύρω από την Αργυρούπολη, έχουν δώσει στα παιδιά τους κάποια από τα ονόματά τους.

Ο υπεραιωνόβιος Πλάτανος των αγίων Πέντε Παρθένων στην Αργυρούπολη (ο δρόμος πέρασε από μέσα), φωτο από εδώ

Η παράδοση διηγείται ότι οι αγίες θανατώθηκαν τη Μεγάλη Τρίτη (την Τρίτη της Μεγάλης Εβδομάδας, δηλ. της Εβδομάδας πριν το Πάσχα), όμως, επειδή τη Μεγάλη Εβδομάδα δεν εορτάζονται άγιοι, οι χριστιανοί τιμούν τη μνήμη τους την Τρίτη μετά το Πάσχα, αν και στην Αργυρούπολη, εδώ και λίγα χρόνια, η γιορτή τους έχει μεταφερθεί στο Σάββατο μετά το Πάσχα. Εκεί οι κτηνοτρόφοι της περιοχής φέρνουν τα πρόβατά τους, τα οποία ευλογούν οι ιερείς και, μετά τη θεία λειτουργία, προσφέρουν γάλα και τυρί στο λαό. Ο ναός των Μύλων εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να γιορτάζει την Τρίτη μετά το Πάσχα.

Τα ονόματα των αγίων, όπως τα αναφέρει ο Barozzi, είναι Θέκλα, Μάρθα, Ρωδιώνα, Μαριάμνη και Ανεείμ. Όμως εδώ και περίπου 150 χρόνια έχει καθιερωθεί να ονομάζονται Θέκλα, Μάρθα, Μαρία, Μαριάμνη και Ενναθά, λόγω επίδρασης από τη βιογραφία των Αγίων Πέντε Κανονικών Παρθένων από την Περσία, που μαρτύρησαν γύρω στο 340 μ.Χ. και εορτάζουν στις 9 Ιουνίου («κανονικών» σημαίνει ότι ήταν μοναχές, που δεν είχαν αποσυρθεί από τον κόσμο, αλλά παρέμεναν στο χωριό τους και επιδίδονταν σε έργα φιλανθρωπίας).

 
Φωτο από εδώ

Περισσότερα στοιχεία και φωτογραφίες βλ. σε αυτό το αναλυτικό αφιέρωμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου